باز این چه شورش است که در خلق عالم است
سالروز شهادت امیرکبیــــر :: بـےלּشـ ــ ـاטּ

بـےלּشـ ــ ـاטּ

ـهـمـیـشـهـ ـبــهــ ــ ــ ـانـهـ اے ـهـسـتـــ . . .

بـےלּشـ ــ ـاטּ

ـهـمـیـشـهـ ـبــهــ ــ ــ ـانـهـ اے ـهـسـتـــ . . .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
تبلیغات
بـےלּشـ ــ ـاטּ

آدمـے ڪـهـ منتظــر استــ...

هیچــ نشـاטּـهـ ے خاصے نـدارد

نهـ . . .

هیچــ نشـاטּـهـ اے نـدارد

فقــط با هر صــدا بر مے گـــردد

آخرین نظرات
لوگو
تبلیغات
تبلیغات

بیستم دی‌ماه ۱۶۱ سال پیش بود لایق‌ترین صدراعظم ایران به شهادت رسید.

«میرزا محمدتقی خان فراهانی» ستاره بی‌نظیری در تاریخ ایران‌زمین بود که صدارت باکفایتش تحمل خیلی‌ها را طاق کرد و سرانجام حکم قتل او را از ناصرالدین شاه گرفتند.

پیرامون چگونگی به قتل رسیدن امیرکبیر، نقل‌های مختلفی وجود دارد. نوشته شده است: امیرکبیر در نهم ژانویه ۱۸۵۲ (بیستم دی‌ماه ۱۲۳۰) به عادت هر روز صبح با محافظان خود بیرون آمد. همین که قدرى از اندرون دور شد، نورى حاج علیخان دستور داد اطراف او را محاصره کنند. سپس جلوی دهان امیر را گرفته کشان‌کشان او را به حیاط مجاور آوردند و در آنجا دست و پاهایش را بستند و شریان‌هاى هر دو دست و پاى او را قطع کردند و براى چندساعتى او را به همان حال گذاشتند تا در میان درد و الم شدیدى جان بسپارد.

امیرکبیر

درباره محل خاکسپاری امیرکبیر همه منابع تاریخی اجماع دارند که پیکر میرزا تقی خان امیرکبیر ابتدا در همان کاشان دفن شد. به گفته میرزا جعفر حقایق‌نگار خورموجى، پیکر امیر را روز بعد از شهادت به قبرستان «پشت مشهد» کاشان بردند و به رسم امانت [۱] کنار قبر «سید محمد تقی پشت مشهدی» [۲] از علمای مشهور کاشان به خاک سپردند.

چند ماه بعد، با پیگیری‌های عزت‌الدوله همسر امیرکبیر، جسدش را به کربلای معلی منتقل کردند. پیکر او در مقبره‌ای در رواق شرقی حرم مطهر امام حسین(ع) تدفین شد [۳] و روی سنگ مزارش چنین نوشتند:

آه که در جهان دون، از صدمات این غما
عالم روز واپسین گشت عیان به عالما

خاک ملال از جهان، رفت به هفتم آسمان‎
رفت به گلشن جنان، وارث آصف جما‎

کارگشایى متقى، حارس ملک دین تقى
آنکه ز سهم او شقى، شد به سوى جهنما‎

بست چه بار زین سفر، روح امیر نامور
شد زمدار تا مدر، ماه صفر محرما‎

هاتف رحمت خدا، خواند به گوش این ندا
کز در بندگى درآ، تا که شوى مکرما‎

سال وفات او ز غم، کلک سرور زد رقم
گفت که بى زیاد و کم، آه امیر اعظما
پ.ن.:

۱. در قدیم رسمی وجود داشت که افراد وصیت می‌کردند به سبب تیمن و تبرک در عتبات عالیات خاکسپاری شوند اما از آن جایی که وسایل سریع‌السیر برای سفر مهیا نبود، جنازه را به طور موقت خاکسپاری می‌کردند تا رطوبت جسد گرفته شود، سپس آن را به عتبات حمل می‌کردند. از جمله مشهورترین افرادی که اینچنین دفن شد، «سید رضی» گردآورنده سخنان امیرالمؤمنین در کتاب شریف نهج‌البلاغه است.

۲. سید محمد تقی پشت مشهدی صاحب کتاب «تنقیح الاصول» و متوفای ۱۲۲۱ شمسی است. این عالم ربانی که به زیارت امام زمان(عج) نیز نایل آمده، در ضلع شمالی امامزاده حبیب بن موسی(ع) خاکسپاری شده و مزارش زیارتگاه ارباب نیاز است. (برگرفته از کتاب گنجینه دانشمندان)

۳. نقل از کتاب «اماکن زیارتی و سیاحتی عراق» به قلم محمدرضا قمی

نظرات  (۲)

۲۱ دی ۹۱ ، ۱۴:۵۴ حسن قنبری
امیر سازندگی وطن بهترین لقب برای اسطوره ی ایرانیست
۲۲ دی ۹۱ ، ۰۰:۴۱ مرید مادر
استفاده کردم
بروزم   با   یک رباعی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تبلیغات